sobota, 28 czerwca 2014

'Telepathy' - mój pierwszy solidnie kwitnący irys TB w typie luminata

Irysy z kwiatami typu luminata były jednymi z pierwszych zakupionych przeze mnie nowszych odmian irysów TB. Niestety zaczęłam od 'Double Click' Josepha Ghio a mój Alcatraz reaguje wręcz alergicznie na kłączka pochodzące od tego hybrydyzera. Później nie było jakoś wcale lepiej, owszem irysy rosły ale odmawiały kwitnienia. Latanie z kłączami po różnych stanowiskach nie dawało wymarzonego efektu. Kolejna odmiana Ghio 'Lip Service' okazała się totalnie niewdzięcznym kłączem a dwie odmiany Keppela, 'Fancy Woman' i 'Fancy Dress' i owszem zakwitły ale nie da się tego nazwać spektakularnym kwitnieniem. Odmiany o kwiatach innego typu posadzone w dość bliskim sąsiedztwie kwitły wspaniale a moje luminaty nie tyle wegetowały ( no liściory były świetne ) co kombinowały żeby pączków na pędzie nie było za wiele. Tymczasem w znajomych ogrodach oglądałam wręcz orgie kwitnień luminat i powoli dochodziłam do wniosku że Alcatraz jest wredny i po prostu ten typ irysów chyba nie jest mi pisany. Kłączka wykopałam i rozdałam ( znaczy te resztki, których nie załatwiła pamiętna zima sprzed dwóch lat ) i pogodzona z brakiem luminat na moich rabatach namiętnie tarzałam się w blendach, he, he. I pewnie dalej bym blendziła gdyby nie zrzut od Ewandki pod tytułem 'Telepathy'. To jedyna luminata, która wytworzyła u mnie cztery pąki, rzecz do tej pory niespotykana. Zakwitła zresztą przypadkiem, bo potaśtałam znaczniki i sądziłam że to starsze nasadzenie ( uniknęła przymusowego cięcia jednoroczniaków ). Ciekawe co będzie dalej, przyznam się że czuję lekki straszek przed tzw. zapeszeniem. Może to kwitnienie tegoroczne to tylko przypadek cudowny a w przyszłym sezonie będzie po staremu czyli super liściory i zero kwiatów. Zostaje mi tylko czekać i mieć nadzieję na przełamanie złej luminatowej passy. Teraz metryczka - odmianę zarejestrował w roku 2003 Keith Keppel, jest wynikiem krzyżowania innych dwóch irysów mających kwiaty typu luminata -'Fancy Dress' X 'New Leaf'. 'Telepathy' została wyróżniona Honorable Mention 2005 i Award of Merit 2007. Osiąga około metra wysokości, kwitnienie zaczyna wcześnie ale kwitnie aż do środka sezonu irysów TB. Zapisuje ją w zeszyciku sprawozdawczym jako jedyną luminatę, która mnie nie zawiodła.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz