środa, 17 maja 2017

'Nosferatu' - irys SDB niepokojący

"Nosferatu  - symfonia grozy" - no, prawie tak było bo sprowadzony parę lat temu irysek był tyle razy przesadzany że dopiero teraz udało mu się porządnie zakwitnąć. Przy tych przeprowadzkach o mały włos a byłby kipnął, stąd  ta groza. Zacznę od tego że inaczej sobie ten kfiot wyobrażałam. Niby w opisie wyczytałam co i jak ale sądziłam że barwy są mniej "odblaskowe", kwiat taki bardziej  ponury. A tymczasem to jest wąpierz niepokojąco przyciągający wzrok dobrze wysyconym kolorem.  Właściwie nie powinno mnie to dziwić, "złe" musi być wabiące i przykuwać uwagę. Tak, tak, atrakcyjne i wpadające w oko "dzieci nocy". Co prawda krwista barwa często ociera się o kolor skrzepliny ale pojawiają się ciemno czerwone przebłyski krwi tętniczej. Jednak tym co "robi" tego irysa są fioletowo - bordowe plamy pod żółtą bródką. Dzięki temu szczegółowi ten irys jest nie do przegapienia. Hym... niepokojąco nie do przegapienia.  Teraz metryczka - odmianę zarejestrował w roku 2010 Paul Black, do handlu trafiła w tym samym roku za sprawą szkółki Mid - America. 'Nosferatu' jest wynikiem następującego krzyżowania ( siewka odmian'Eye Of Newt' x 'Marksman') X 'Gingerbread Trim'. Kwitnienie zaczyna pod koniec środka sezonu SDB i kwitnie  do jego końca. Dorasta do 36 cm, ponoć dobrze się rozrasta ale z powodu wspomnianych nieustających przeprowadzek kłącza nie jestem w stanie tego potwierdzić. Odmiana została nagrodzona Honorable Mention 2012 i Award of Merit 2014.




2 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. Jest o co ślepię zaczepić. Zastanawiam się czy nie dokupić mu "braciszka" czyli odmianę o podobnym kolorze kwiatów. Podoba mi się 'Fire'.:-)

      Usuń