niedziela, 29 grudnia 2013

'Oratorio' - irys TB dokładnie taki jaki miał być

'Oratorio' został zarejestrowany przez Barrego Blyth'a w 2004 roku a w sezonie 2005/2006 został wprowadzony do handlu. Odmiana jest efektem następującego krzyżowania: H165-4 ( rodzeństwo 'Babylon Queen' ) X H166-2 ( rodzeństwo 'Stop Flirting' ). Przyjechał do mnie z Australii, ze szkółki Barrego Tempo Two. Nie powinnam absolutnie dopuścić do kwitnienia odmiany posadzonej w kwietniu, tylko pozwolić irysowi budować kłącze, ale się nie powstrzymałam i w lipcu cieszyłam się kwiatami. Nie pozwoliłam by rozwinął się więcej niż jeden kwiat, chodziło w końcu tylko o zaspokojenie ciekawości a nie o cud kwitnienie na rabacie. 'Oratorio' okazał się być właśnie takim irysem jakiego sobie umyśliłam. Często bywa że irysy znane tylko z katalogów okazują się być czymś zupełnie innym niż się spodziewaliśmy, 'Oratorio' nie rozczarował - bardzo piękny kwiat typu bicolor z infuzją na płatkach kopuły. Odcień i walor fioletu płatków dolnych wprawił mnie w tzw. zachwyt mlaskający. Czegoś takiego potrzebowałam w tym miejscu rabaty ( w czerwcu nieopodal rozwijają się dzwonki brzoskwiniolistne i morze szałwii omszonej ). Mam nadzieję że kłączko będzie dobrze "przybierało" i spokojnie przeżyje zimę.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz