sobota, 31 maja 2014

'Starwoman' - irys IB prawie doskonały

Czar "szkolnych" irysów zawsze do mnie przemawiał bez względu na kategorię do jakiej irys jest zaliczany. Inne, kontrastowe plicaty nie powodują że jestem jakoś szczególnie zauroczona i szybciej bije mi serducho , zdarza się to tylko przy tych w bielach, granatach i fioletach. Nie ma się zatem co dziwić że zakupiłam pierwszą ujrzaną plicatę IB w kolorach szkolnego mundurka. Trafiłam naprawdę nieźle bo 'Starwoman', mimo tego że jest irysem z ubiegłego stulecia, trzyma się bardzo dzielnie i nie ustępuje nowszym introdukcjom ( a poza tym woman więc co tu jej wiek wypominać ). Zrobiła wręcz oszałamiającą karierę - Honorable Mention 2001, Award of Merit 2003, Sass Medal 2005 i w końcu American Dykes Medal 2008. Przyznanie Dykes Medal irysowi innej kategorii niż TB jest ewenementem, przed 'Starwoman' tylko jeden niższy irys dostąpił tego zaszczytu - w 1981 roku Dykes Medal otrzymała odmiana irysa BB 'Brown Lasso'. 'Starwoman' zarejestrowała w 1997 roku Marky Smith, a rok później wprowadziła ją do handlu szkóła Aitken'a. Odmiana jest wynikiem krzyżowania 'Chubby Cheeks' X siewka Keppel'a 83-8A: ('Snowbrook' x rodzeństwo). Dorasta do 64 cm, kwitnie w środku sezonu kwitnień irysów IB. Już pojedyńczy kwiat jest piękny, kępa kwitnących irysów tej odmiany może powalić miłośnika plicat wszelakich! To jest taki rysy którego sadzą chętnie zarówno kolekcjonerzy jak i "zwyczajni" ogrodnicy - znaczy must have, he,he. Wigor, czyste i piękne kolory, falujące płatki - gdyby 'Starwoman' jeszcze kwitł od początku do końca sezonu kwitnień IB byłby doskonałością!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz