sobota, 31 maja 2014

'Megglethorp' - irys IB przygaszony

Jedno w tym irysie powinno się spodobać każdemu ogrodnikowi - rozrasta się jak marzenie. No, mnie się spodobało trochę więcej i stąd zaproszenie do Alcatrazu. Pierwszy raz zoczyłam go na rabacie w Irysowie i już wtedy zwrócił moją uwagę gęstą, dużą bródką. Posadzony był koło odmiany Blyth'a 'Aqua Taj' i tak jakoś miło robił za tło. Niby to niespecjalnie zachęcające do uprawy odmiany bo co to za irys, który nadaje się na tło a nie gra głównych skrzypiec. Jednak 'Megglethorp' jest tłem doskonałym, irysem przy którym odmiany o bardziej zdecydowanych, ciemnych odcieniach koloru niebieskiego wyglądają po prostu dobrze. Tzw. dopełniacz genialny. Ostatnio testuję tę odmianę jako solitera ( i nie mam tu na myśli tasiemca tylko samotne "pozowanie" na rabacie ). Nie wygląda to źle ale jednak z granatowymi czy marynarskimi odcieniami jest temu irysowi "bardziej do kwiatu". Odmianę zarejestrował w 1990 roku Sterling Innerst, rok później odmiana pojawiła się w handlu. 'Megglethorp' jest wynikiem krzyżowania 'Scented Nutmeg' X siewka nr 2815-1: ('Little Episode' x 'Pippi Longstockings'). Dorasta do około 50 cm ( niby ma mieć 48 cm ale bywa wyższy ), kwitnie w środku i aż do końca sezonu kwitnień IB. Jak to z takimi którzy są dobrym tłem bywa, nie zrobił ten irys spektakularnej kariery. Jednak dostrzeżono jego zalety i Honorable Mention 1995 dostało mu się na osłodę. Pewnikiem za szybkie rozrastanie i długie kwitnienie i ogólny wigorek.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz