Nie sposób przeoczyć Villa Medici w Rzymie, nie dość że rzut beretem od późnorenesansowych dzwonnic francuskiego kościoła ( tak dosłownie francuskiego, bo do budowy pierwszego gotyckiego kościoła użyto kamienia z Narbonne ) i Scalinata di Trinità dei Monti, czyli Schodów Hiszpańskich i stojącego na wzgórzu kościoła Trinità dei Monti, to jeszcze widoczna z wielu inszych wzgórz Rzymu. Dlatego dla mła było pewna zagadką dlaczego akurat ta willa jest pomijana przez turystów. Teraz mła jest mundra ale o tym jak ona sobie tłumaczy cóś mniejsza popularność Villa Medici wśród zwiedzających Rzym będzie później. Na razie tzw. rys historyczny. Od zawsze w tej części Rzymu było willowo i wypoczynkowo. Bo tak po prawdzie to nie był przez długi czas Rzym, część Monte Pincio dopiero za czasów cesarstwa, a konkretnie to za cesarza Aureliana, w latach 270–273, znalazła się wewnątrz murów miejskich.
Od czasów republiki więcej było tu ogrodów niż budynków - Horti Salustiani ( pierwotnie własność historyka Sallustio , w epoce
cesarstwa połączona z zw słynnymi ogrodami Lukullus, Horti Lucullani, w jedną posiadłość zwaną
Pincis ), Horti Pompeiani i Horti Aciliorum. Ze względu na
obecność tych willowych ogrodów wzgórze było znane w starożytności jako Collis
Hortulorum ( dosłownie wzgórze ogrodów ). Tam gdzie od pięciuset lat stoi willa, w starożytności znajdowały się Horti Luculliani
( tak, tak, ten sam ogródek wspomniany przy okazji opisywania Villa
Borghese, miejsce w którym w starożytności stała sobie insza willa
gdzie zamordowano puszczalską Messalinę, żonę Klaudiusza ). Wzgórze
przeszło proces urbanizacji ale nigdy nie było tu aż tak miejsko jak w
starym Rzymie. I owszem, było to miejsce osiedlania się prominentów, np. to na tym wzgórzu Agryppa miał Campus Agrippae, willę i swój grobowiec, na zboczach wzgórza znajdował się
też grobowiec Domizi , w którym spoczęły prochy Nerona. W II wieku naszej ery zrobiło się mniej ekskluzywnie, teren Monte Pincio został przekształcony w intensywnie
zabudowany obszar z domami.
Sporadyczne wykopaliska w kilku miejscach
odsłoniły pozostałości dużych, wielopiętrowych budynków z cegły (
insulae ), z kolumnowymi arkadami wzdłuż ulicy, na którą
otwierały się
sklepy. W kolejnych stuleciach zabudowywano wzgórze dość intensywnie
różnego rodzaju budowlami, Aurelian, oprócz murów., wzniósł wielką
świątynię Słońca, z portykami i wszystkim co rzymska świątynia posiadać
powinna, Przy jednym z
portyków odbywała się bezpłatna dystrybucja wina ( vino fiskalna ).
Cesarz Honoriusz ( 395-423 ) umieścił swój pałac w ogrodach na wzgórzu,
a w roku 537 ne Belizariusz, bizantyński wódz, osiadł tam, aby bronić
Rzymu przed Ostrogotami. Prawda smętna była jednak taka ze wraz ze
zmierzchem starożytności wzgórze zaczęło pustoszeć, do
końca XVIII wieku
Pincio było praktycznie niezamieszkane, zajęte przez dużą winnicę z
gospodarstwem augustianów Santa Maria del Popolo , przez ogrody i
winnicę Villa Medici , a także z ogrodów klasztoru Minimów przy
kościele Trinità dei Monti . Takie peryferie miasta znów się tu
zrobiły, bardziej przypominało to wieś niż to co kojarzy się z nazwą
Rzym. W 1564 roku, kiedy posiadłość nabyli siostrzeńcy kardynała
Giovanniego
Ricciego z Montepulciano , była ona od dawna raczej winnicą z niewielkim
casino zwanym Casina Crescenzi, które zamieszkiwał kardynał Marcello
Crescenzi, wiceprotektor Polski w latach 1543 -1547. Kardynał usiłował cóś tam działać , rozpoczął modernizację
willi pod kierunkiem florenckiego architekta Nanni Lippi , znanego
jednak bardziej jako Nanni di Baccio Bigio. Architekt z tych
zasłużonych, był autorem projektu Palazzo Salviati alla Lungara,
kierował przebudową zamku Sant'Angelo oraz zbudował Porta del Popolo.
Niestety, szybko po zleceniu pracy się Nanniemu zmarło, no i prace nie
posunęły się daleko.
Nowi właściciele willi postanowili, powierzyć kontynuowanie prac wg.
planów Nanniego, jego synowi, Annibalowi. Podobno maczał w tym palce
stareńki Michał Anioł .
W 1576 roku majątek został sprzedany kolejnemu Toskańczykowi,
kardynałowi Ferdinando de' Medici, synowi księcia Cosimy I, który być
może stał za zleceniem
dokończenia prac przez Bartolomeo Ammannatiego, jednego z najbardziej
docenianych artystów epoki. Hym... bardzo florencko się zrobiło.
Ferdinando de' Medici kardynałem był ćwierć wieku, w 1588 roku zrzekł
się tej godności i został Wielkim Księciem Toskanii. Niegłupim zresztą i
dbałym o prestiż rodu i Toskanii. To on stał za politycznie ważnym
małżeństwem Henryka IV, króla Francji, ze swoją bratanicą, Marią. Kiedy
kardynał został
Wielkim Księciem Toskanii nie pozbył się willi, przez półtora wieku
willa była
jedną z najbardziej eleganckich miejscówek w Rzymie, po
Palazzo Firenze robiła za siedzibę ambasadorów Wielkiego Księstwa
Toskanii na
dworze papieskim.
W 1633 roku przebywał w tu Galileo Galilei jako gość Ferdynanda II Medyceusza, najpierw taki dobrowolny gość, a następnie było goszczenie przymusowe, bo wytoczono mu proces przed Trybunałem Inkwizycji. Ten czas w którym willa należała do toskańskich książąt uchodzi za złote lata jej historii. Była wówczas wypełniona po brzegi starożytnymi artefaktami a jej ogrody uchodziły za niezwykle wyrafinowane. Było tak urodnie i modnie że sam Diego Velázquez fragment ogrodów wokół Villa Medici uwiecznił ich fragment na jednym ze swoich płócien. Mła znała ten obraz od dzieciństwa, więc ani willi ani ogrodom nie mogła przepuścić, choć miała świadomość że obecnie willa i przyległości są cieniem tej świetności XVI i XVII wiecznej. A to dlatego że kiedy w 1737 roku wymarła linia wielkich książąt Medyceuszy, willa przeszła w ręce dynastii z Lotaryngii, podobnie jak Wielkie Księstwo Toskanii. No i wtedy się zaczęło wielkie wywożenie. Ostateczne wyantykowienie zbiorów przechowywanych w willi nastąpiło na polecenie Wielkiego Księcia Lotaryngii Piotra Leopolda , który pragnął zgromadzić wszystkie kolekcje Medyceuszy we Florencji. W ten sposób wszystko, co tylko można było przetransportować, zostało zapakowane i wysłane drogą morską do stolicy Toskanii.
Do najcenniejszych skarbów w zbiorach medycejskich należały rzymskie posągi w Loggia dei Lanzi, tzw. Wenus Medici - hellenistyczne dzieło Kleomenesa, syna Apollodorosa, znalezione w łaźniach Trajana, eksponowana obecnie w Uffizi, Krater Medyceuszy czyli ogromny krater neoattycki, również eksponowany w Uffizi, obelisk Ramzesa II z różowego granitu zwany dziś obeliskiem Boboli czy misa z szarego granitu, być może pochodząca z łaźni aleksandryjskich. To jest zaledwie ułamek ( lista wywiezionych antyków jest znacznie dłuższa i obejmuje dużą liczbę antyków znajdujących się obecnie w zbiorach w Uffizi, Palazzo Pitti i Muzeum Archeologicznym we Florencji - w zbiorach rzymskich rzeźb w willi znajdowało się około stu siedemdziesięciu dzieł zakupionych z dwóch rzymskich kolekcji - Capranica i della Valle ) zbiorów które trafiły po Florencji. Po wypatroszeniu willi ze skarbów, w 1787 roku Pietro Leopoldo wystawił ją na sprzedaż.
Wcale prosto z tą sprzedażą nie było, po dwunastu latach, w okresie wielkiego napięcia politycznego po kampanii włoskiej, własność willi została przeniesiona na rząd Francji. W 1803 roku Napoleon Bonaparte podpisał umowę kupna i przeniósł Académie de France à Rome, której poprzednia siedziba spłonęła w 1793 roku, do Villa Medici. Od tego czasu willa jest kawałkiem Francji w Rzymie, co nie wszystkim się podoba choć trzeba przyznać że historia willi za czasów francuskich posiadaczy to jest cóś. Ta prestiżowa instytucja kultury miała wśród swoich dyrektorów Ingresa i Balthusa. Willa gościła zdobywców Prix de Rome, no działo się. Mła dalej do tematu wróci bo ciekawy jest. Z tą willą to jest tak że nawet to co zostało, zrobiło na mła naprawdę duże wrażenie. No i mła nie ma tu na myśli pierwszego przedstawienia indyka w malarstwie zachodnioeuropejskim, autorstwa Jacopo Zucchi, który to urokliwy bohomaz znajduje się murowanej wolierze z freskami, położonej w ogrodach formalnych. Mła ma na myśli całość, czyli willę z ogrodami, jej wtopienie w rzymski pejzaż i zadziwiającą odporność tej urodnej jak rzadko przestrzeni na odgłosy miasta, które przecież jest tuż, tuż.
To tak niedaleko od Piazza Spagna, niedaleko od Piazza del Popolo czy via Sistina a nawet od zatłoczonej via Veneto. Takie wyłączenie z rzeczywistości jak w przypadku brugijskiego begijnhofu, człowiek z tego miejsca z lekka zdziwiony przygląda się światu, który pędzi na przód zapominając o przeszłości. Znajduje się nagle czas by wyciszyć się i pomyśleć, np. o tym dlaczego Ferdinando zadowalał się przez lata gipsowymi kopiami posagów rzymskich w swoim florenckim palazzo. Rzymskie rzeźby, tzw. Grupa Niobe i Zapaśnicy, odkryte w 1583 roku i natychmiast zakupione przez kardynała Ferdinando, zdobiły rzymską willę po wyprowadzce kardynała do Florencji. Jest taka teoria że kiedy kardynał został Wielkim Księciem Toskanii był w pełni w pełni świadomy prestiżu, jaki przyniosły Medyceuszom utrzymywanie tak wspaniałej kolekcji w mieście, którego znaczenie znacznie przewyższało jego własną stolicę. Prawdopodobne bo Ferdinando był dobrym politykiem, wiedział że trzeba się pokazać w mieście uznawanym przez katolików za pępek świata.
Ród zyskiwał przy takim postępowaniu najwyższego rangą przedstawiciela, uprzywilejowaną pozycję międzynarodową, która nie odpowiadała wcale ekonomicznej czy militarnej rzeczywistości. To byli ci Medyceusze posiadający ambasadę w Rzymie przy której ambasady krajów potężnych i nieskończenie od Toskanii bogatszych, takich jak Hiszpania czy Francja, były takimi se palazzi. A że Toskańczycy wojska mieli gówniane i z kasą bywało różnie to szczegół. O ile wnętrza i ogrody zostały przez Dom Lotaryński ograbione niemal do szczętu, to z samą willą im na szczęście za dobrze nie poszło. Wewnętrzna fasada budynku głównego od strony ogrodów jest warta ceny biletu i ględzenia przewodniczki czy przewodnika, bo niestety jest to jedno z tych miejsc w Rzymie, które musowo zwiedzać z przewodnikiem ( miałyśmy z Mamelonem szczęście bo nas pozostawiono samopas, dlatego że grupa zebrana na godzinę na którą miałyśmy wykupiony miesiąc wcześniej przez net bilet, już była za duża - trza nam było czekać około dwóch godzin, no to się dyskretnie oddaliłyśmy i pozwiedzałyśmy na własną rękę - organizacja w tej francuskiej placówce taka że na Sycylii jest bardziej konkretnie ).Fasada ogrodowa powala, mła zrobiła mnóstwo jej zdjęć i całkiem sporo ich w tym wpisie zamieściła, tak żebyście i Wy drodzy blogoczytacze mogli nacieszyć się jej antyczną urodą. Tak, tak, nie przewidzieliście się, antyczną bowiem mury zdobią liczne starożytne płaskorzeźby, i to takie z górnej półki, jak choćby para girland z Ara Pacis Augustae, ołtarza wzniesionego przez pierwszego rzymskiego cesarza, Oktawiana Augusta, na wschodnim krańcu Pola Marsowego, po zachodniej stronie via Flaminia, na pamiątkę zakończenia długotrwałych wojen domowych i zaprowadzenia Pax Romana. Fundamenty i resztki ołtarza odkryto podczas budowy pałacu w 1568 roku, fragmenty zdobiących niegdyś Ara Pacis dekoracji rzeźbiarskich rozdrapali kolekcjonerzy. Dziś są rozproszone po licznych muzeach we Florencji, Paryżu czy Wiedniu. Fasadzie nie zaszkodziło bo nie mogło, legendarne wydarzenie - ponoć w 1656 roku Krystyna, królowa Szwecji , wystrzeliła z jednego z dział na szczycie Zamku Świętego Anioła, nie celując wcześniej czyli Panu Bogu w okno. Złośliwa kula uderzyła w willę, niszcząc jedną z florenckich lilii, które zdobiły fasadę od strony Rzymu. Taa... wróćmy lepiej do realu. Mła szczególnie przypadły do gustu tzw. lwy Medyceuszy ustawione przy schodach do loggii, otwartej na ogród łukiem serliana. Mła wie że to kopie starożytnej rzeźby lwa i takiej dodanej dla towarzystwa rzeźby autorstwa Flaminio Vacca z 1589 roku.Te "prawdziwe" lwy zostały przeniesione do Florencji pod koniec XVIII wieku wieku i umieszczone w Loggia dei Lanzi. No i co z tego, kopie i tak wyglądają "na miejscu". Również w Loggia dei Lanzi znajdują się duże posągi Sabinek, które w Villa Medici zostały umieszczone w niszach za lwami. Merkury, który dzisiaj fruwa bosko nad fontanną to też kopia. Ten prawdziwy, czyli oryginalny brąz autorstwa Giambologna znajduje się w Muzeum Bargello we Florencji. Jednakże te kopie przydają willi urody i tworzą atmosferę tego miejsca, mła była zauroczona. Nic we wnętrzu willi nie jest tak ciekawe jak to co jest na zewnątrz. Nawet apartamenty kardynała na piętrze wykonane wg, projektu Bartolomeo Ammannatiego i Jacopo Zucchi. Najpiękniejsza w willi jest struktura budynku i jego otoczenie. Zdaniem mła, która troszki rzymskich willi już widziała, Villa Medici, pod tym względem bije inne rzymskie wille na głowę. I to mimo tego że musiano ją "reanimować", czyli doprowadzić do stanu przypominający ten z czasów Medyceuszy, z pomocą kopii bo inaczej się nie dało. Nie ma bata, dla mła to najpiękniejsza z rzymskich willi.
Przy willi z boku dobudowano galerię, w której eksponowano kolekcję rzeźb. Dziś tyż się tam eksponuje ale raczej kopie starożytnych klasyków. Ogród został pomyślany na wzór ogrodów botanicznych Medyceuszy we Florencji i Pizie, ozdobiony był starożytnymi rzeźbami i wzbogacony roślinami rzadkimi w XVI i XVII wieku, rarytasami ogrodniczymi. Jednakże najwięcej rosło w nim cyprysów, dębów i pinii. W czasach kiedy w Rzymie uskuteczniano namiętnie wykopki w ogrodach wokół Villa Medici zasypano i to starannie, ruiny świątyni Fortuny i zbudowano na nich belweder Parnas, kształtem nawiązujący do kurhanu etruskiego władcy, No cóż, Medyceusze twierdzili, że jako Toskańczycy wywodzą się ( jak opowiada historia Chimery z Arezzo ) od Etrusków. Żeby do tego kurhanu dojść trza wleźć po schodkach cud urody na olbrzymi taras, wicie rozumicie taki na którym bankieciki można było urządzać ciesząc się przy okazji widokiem ogrodu i panoramy miasta. Na punkcie schodków z mozaiką układaną z nieobrobionych kamyczków mła ma lekkiego fioła, stąd tyle ich zdjęć.
Kiedy człek wlezie na taras i się rozejrzy zaczyna się dopiero orientować z jak dużym założeniem ma do czynienia. Ogrody Villa Medici rozciągają się z północy na południe na ponad 7 hektarach, nadal w dużej mierze zachowuje swój XVI wieczny wygląd, choć tak po prawdzie ten stan zawdzięczają renowacjom. Dobra, przeleźmy do historii bo inaczej to tylko oczy nacieszyć ale nic zrozumieć się nie uda. Kiedy w 1564 roku kardynał Ricci z rodzinką kupli Casina Crescenzi, położoną na collis hortulorum, to był to budynek z zapleczem gospodarczym, posadowiony pośrodku winnic. Już wówczas podjęto pierwsze wielkie prace tarasowe. Pamiętacie tarasy Villa d'Este w Tivoli, której mła poświęciła parę wpisów. Kardynałowie rzymscy chcieli mieć rezydencje w typie jaki stworzyli architekci Ippolito d'Este, mus było posiadać tarasy. Utworzono zatem otoczony murem ogród wielopoziomowy, przylegający od północy do winnicy Santa Maria del Popolo . Plan ogrodu, podzielonego na szesnaście kwadratów i sześć parterów, które tworzą plac przed willą. Jest to podział dość prosty, zgodny z ówczesnymi zasadami kompozycji. Tak samo proste żywopłoty, zarówno te boskietowe jak i te niskie na parterach. Nie haftowano wówczas skomplikowanych wzorów zieleniną, to przyniesie dopiero kolejne, XVII stulecie. Dzięki pracom irygacyjnym Camilla Agryppy, mediolańskiego
matematyka i inżyniera, posiadłość została wyposażona w liczne baseny i
fontanny.
To też w klimacie Villa d'Este. Wydaje się że od 1570 na południe od ogrodu, między aleją via Pinciana na zachodzie, Murami
Aureliana na wschodzie i tarasem zamykającym ogród od północy urządzono woodland znaczy cóś co po włosku nazywa się silva, po naszemu niby las a tak naprawdę jest parkiem. Na tym terenie były i nadal są pod ziemią pozostałości rzymskiej świątyni, najprawdopodobniej poświęconej Fortunie.
Kiedy Ferdinando de'Medici kupił ziemię od spadkobierców Ricciego w 1576
roku, podjął się dokończenia kampanii prac rozpoczętych przez kardynała
i jeszcze nie zakończonych.
Zakup winnicy Giulio Bosco w 1580 roku, na południe od silvy, pozwolił
Ferdinando ostatecznie zamknąć teren willi między Murami Aureliańskimi
i via Pinciana. Stworzono nową oś północ-południe ( tzw. długą aleję ), która
połączyła ogród z tym małym, sztucznie utworzonym wzgórzem grzebiącym
ruiny starożytnej świątyni, które nazwał Parnasem. Wydaje się, że wraz z Parnasem nowy
właściciel oddał te miejsca pod opiekę Apolla. Tym gestem Ferdinando de
'Medici dał się poznać jako protegowany Apolla i beneficjent Fortuny, pasiło chrześcijańskiemu kardynałowi, he, he, he.
Pod koniec XVI wieku podczas wykopalisk archeologicznych
odkryto tę słynną grupę Niobidów ( przedstawiających nie tylko córkę Tantala i jej
synów, ale także konnego posłańca śmierci ), która w 1770 roku została uwieziona do Florencji. Ferdinando de'
Medici zakupił i kazał umieścić na placu przed budynkiem studiolo. Pasiło mu do urobku z wykopków z Palazzo Valle, które starannie uzupełnione stiukami wmontowano na jego usilne nalegania w ogrodową fasadę casino. Fragmenty płaskorzeźb na portykach pod tarasem maja różne pochodzenie, mła zetknęła się z takim info, o którym rzetelnie pisze że nie wie czy źródełko je zapodające należy do krystalicznie czystych, które zapodaje że spora część z tych artefaktów została wykopana przy okazji urządzania tarasów. Mła odnotowuje ale możecie w to wierzyć lub nie. O tym co znajdowało się w niszach loggi mła tyż nie napisze bo to zdobi insze muzea i kolekcje i do Villa Medici nie wróci. Zamiłowanie Medyceuszy do rzeźb wszelakich, mamy w końcu do czynienia z rodem protegującym największych rzeźbiarzy doby renesansu, sprawiło że ogród ozdobiono siedemdziesięciu dwu hermami,
wyznaczającymi kształt parterów i boskietowanych kwadratów zwanych carrés. Te się ostały. No cóż, po tych wszystkich dopiększeniach ten konkretny ogród to już było cóś więcej niż echo ogrodów florenckich.
Całe założenie willi stało się obiektem podziwu, teraz to wszyscy kardynałowie chcieli mieć cóś takiego w typie Villa Medici, najmodniejszej rezydencji Rzymu. Dlatego około trzydziestu lat po zbudowaniu willi i stworzeniu ogrodów wyrosła nieopodal Villa Borghese, zespół budynków i ogrodów inspirowany mieszkankiem Medyceuszy. Teraz troszki o studiolo. Na obwodzie murów aureliańskich, na północny
wschód od ogrodu, zbudowano ogrodowy pawilon, składający
się z większej sali zwanej Salą Ptasią , przedsionka zwanego Salą Zorzy, oraz
niewielkiego tarasu. Budynek zwany studiolo służył Ferdinando de 'Medici do rozmyślań religijnych, Obecnie pokoje pawilonu wychodzą na
ogrody Borghese, ale w czasach Ferdinando z okien można było podziwiać widok rzymskich okolic, takich bardziej wsiowych i sielskich. Te jak naprawdę wyglądają te dwa
pokoje zostało nam dane dopiero w 1985 roku przez konserwatorkę Geraldine
Albers, która pod kryjącym bielidłem chroniącym i i świetnie konserwującym malatury, odkryła wspaniałą dekorację
freskową Niedawne renowacje ujawniły calą urodę Sali Ptasiej, namalowanej przez Jacopo Zucchi w latach 1576-1577, przedstawiającej pergolę zamieszkałą przez ptaki i inne zwierzęta. Uwaga, jest kot. W Sali Zorza
możemy zobaczyć wśród groteskowej dekoracji trzy ciekawe widoki willi, świadectwa tego jak kiedyś wyglądało to założenie. O ile dzisiejsze ogrody za murem spoko dają się rozpoznać o tyle front casino i jego otoczenie od strony vialle della Trinità dei Monti są zupełnie inne. Owszem jest cóś takiego jak Fontana di Trinità dei Monti w pobliżu ale to nie jest nic tak spektakularnego jak fontanna widoczna na fresku.
Podobnie jak przylegająca do ogrodów Villa Medici ogrody Villa Borghese, te w zasadzie podmiejskie założenia były bardziej otwarte na sielskość niż założenia miejskie, choćby takie takie jak Palazzo Farnese w sercu miasta. Dziś określamy Villa Medici, Villa Borghese, Villa Farnesina czy Villa Pamphilj - Dori jako wille rzymskie, trzeba jednak mieć świadomość że obiekty te w chwili powstania były w zasadzie założeniami wiejskim albo półwiejskimi, jak w przypadku Vila Farnesina. Po wykonaniu tarasów i nasadzeń pod koniec XVII wieku ogród północny i lasy uległy jedynie częściowym zmianom, np. wprowadzono haftowanki roślinne na parterach. Pozbawione większości rzeźb pod koniec XVIII wieku ogrody zachowały jednak swój pierwotny układ aż do początku XIX wieku. Za czasów dyrekcji Ingresa układ klombów przed willą został nieco zmodyfikowany i posadzono wiele sosen, które dziś stanowią o do dziś o specyfice tego miejsca. Renowacji podjął się młody architekt Auguste-Henri-Victor Grandjean de Montigny. Malarz Balthus, dyrektor Willi, pragnąc przywrócić temu miejscu dawną świetność, przestawił kwietniki przed Willą, pozbawiając ogród wyglądu z XIX wieku. Ze względu na degradację fitosanitarną dużych sosen a także innych nasadzeń w 2000 roku postanowiono przywrócić ogrody do pierwotnego wyglądu. Renowacją kierował architekt Giorgio Galletti, specjalizujący się w ogrodach Medyceuszy.
Teraz będzie o Akademi Francuskiej bo bez tego cniżko zrozumieć jak to dziś jest ten rzymski obiekt niemalże eksterytorialny jest, he, he, he. No i w dodatku wyjaśnimy pewne nieporozumienia związane z nawą akademia Francuska. Académie française to towarzystwo naukowe założone w 1635 roku w Paryżu. Była to pierwsza tego typu instytucja w nowożytnej Europie, później została przekształcona w instytucję państwową. Za jej powstaniem stoi nie kto inny tylko kardynał Richelieu, pitolenia że Ludwik XIII to bajki z mchu i paproci. Kardynał budował Francję, wiec zaczął od zwalczania regionalizmu. Pierwotna misją Akademii Francuskiej, powierzoną jej statutowo w chwili powołania, było stworzenie jednego języka francuskiego, praca nad zachowaniem niezmienionego kształtu tego języka, tak aby stał się on wspólnym dziedzictwem Francuzów i wszystkich tych, którzy używają języka francuskiego. Państwem w którym mówi się jednym językiem jest o wiele łatwiej zarządzać, kardynał był szczwany. Drugą funkcją Akademii Francuskiej był mecenat - początkowo nie przewidywano by cóś takiego mogło mieć miejsce ale dzięki dotacjom i zapisom testamentowym na rzecz Akademii mogła ona przyznawać nagrody. Do dziś Akademia przyznaje każdego roku około 60 nagród literackich. wszystko zaczęło się od literatury, Akademia bowiem wyrosła ze spotkań literatów, które kardynał Richelieu zapragnął wykorzystać ku chwale ojczyzny.
Kiedy Francuzom tak dobrze poszło z językiem to zapragnęli by do rydwanu francuskiej władzy powożonego przez Króla Słońce, Ludwika XIV, zaprząc sztukę. I tak powstała Académie royale de peinture et de sculpture czyli Królewska Akademia Malarstwa i Rzeźby. Za je powstaniem stał kolejny z wielkich, francuskich polityków, Jean-Baptiste Colbert, który porządnie zorganizował powstałe w 1663 lub w 1664 roku, z lekka amatorskie przedsięwzięcie Charlesa Le Bruna. Akademia sztuki stała się wówczas instytucją państwową, podporządkowaną królowi, której członkowie zostawali malarzami nadwornymi, otrzymywali pensje albo inne przywileje. Na jej czele tej Akademii stanął Le Brun, który władzę nad nią sprawował do 1683 roku, a jej siedzibą został Luwr. Królewska Akademia Malarstwa i Rzeźby wzorowana była na rzymskiej Accademia di San Luca powstałej w 1577 roku i bolońskiej Accademia degli Incamminati powstałej około roku 1600. Sama stała się wzorem dla powstających akademii sztuk pięknych, zakładanych w Europie w XVII i XVIII wieku. Począwszy od roku 1664 wyróżniającym się uczniom przyznawano nagrodę Prix de Rome, która umożliwiała im dalsze artystyczne studia we Włoszech, uznawanych za jedyne miejsce w którym można się sztuki "nauczyć". Takie złudzenie epoki, która usiłowała sztukę traktować trochę jak naukę. W 1793 roku Akademia została rozwiązana jako instytucja związana z ancien régime, a w jej miejsce utworzono Commune des Arts. W XIX wieku podobną funkcje sprawowały: Académie des Beaux-Arts i École nationale supérieure des beaux-arts. A tymczasem w Rzymie...
W 1803 roku Napoleon Bonaparte, cesarz Francuzów, przeniósł
twór zwany Akademią Francuską w Rzymie do Villa Medici z zamiarem zachowania
instytucji zagrożonej niegdyś przez rewolucję francuską. Francuzi twierdzą że Napoleon Chciał w ten
sposób zachować dla młodych artystów francuskich możliwość oglądania i
kopiowania arcydzieł starożytności i renesansu. Włosie twierdzą ze chciał pokazać Włochom i Kościołowi Katolickiemu kto tu rządzi. Przez ponad wiek w willi gościli w laureaci nagrody Prix de Rome, aż do zniesienia tej nagrody w 1968 roku przez André Malraux. Konkurs przerwano też w czasie I wojny światowej, a później było ostro. Benito Mussolini
skonfiskował willę w 1941 roku, zmuszając Akademię Francuską w Rzymie do
wycofania się aż do 1945 roku. Benito wychodził z założenia ze prawo własności może przegrać z tzw. interesem narodowym, uznał że willa należy do Włoch i basta. Po wojnie wszystko wróciło do stanu poprzedniego ale do dziś wielu włochów uważa ze Benito mylił się w wielu sprawach ale akurat w tej miał rację. No cóż, rzymskie budynki nalezą do dziś do wielu zagranicznych instytucji kulturalnych, taka była rzymska. Lgnęli ludzie sztuki i kultury do tego miejsca.
W 1968 roku Académie des Beaux-Arts w Paryżu i Institut de France straciły opiekę nad Villa Medici na rzecz Ministerstwa Kultury i Państwa Francuskiego. Teraz troszkę nie wiadomo jak te instytucje traktować, attachat kurtularny czy cóś? Wszyscy nadal ćwierkają że Villa Medici to Akademia Francuska i nikogo nie dziwie że zamiast posągu kardynała Richelieu w westybulu natyka się na rzeźbę przedstawiającą Ludwika XIV w pełnej niekrasie. Francuskie to francuskie, nie ważne czy język czy malarstwo, kurtula jest francuska i to się liczy. Cóś w tym jest bo Francja nie stawia już tylko na tradycyjne dyscypliny sztuki takie jak: malarstwo, rzeźba, architektura, grafika, komponowanie muzyki itp., ale na dyscypliny takie jak: historia sztuki, archeologia, literatura, rzemiosło sceniczne, fotografia, filmy, wideo, renowacja dzieł sztuki, a nawet na gotowanie bo sztuka kulinarna we Francji rzecz święta. W roku 2003 roku, dla uczczenia dwusetnej rocznicy powstania Akademii Francuskiej w Rzymie, wystawa "Le Maestà di Roma" została zaprezentowana w trzech miejscach w Villa Medici, Scuderie del Quirinale i w GNAM. Mła żałuje że nie widziała bo wówczas liczne arcydzieła rozproszone obecnie po całej Europie powróciły na dawne miejsca.
W latach 1961-1967 stojący wówczas na czele Akademii artysta malarz Balthus, czyli Balthasar Kłossowski de Rola, przeprowadził szeroko zakrojoną konserwację pałacu i ogrodów, wprowadzjąc troszki nowego. Balthus uczestniczył we wszystkich fazach przebudowy. Tam, gdzie zniknął historyczny wystrój , Balthus zaproponował tzw. osobiste wybory. Taka alternatywa dla nieistniejących już w tym miejscu skarbów willi. Stworzył wystrój , który był hołdem dla przeszłości, a jednocześnie radykalnie współczesny. Dziś ten tajemniczy, melancholijny wystrój Balthusa, stał się z kolei historyczny i przechodził renowację w 2016 roku . Prace kontynuowano pod kierunkiem poprzedniego dyrektora Richarda Peduzziego, a Villa Medici wznowiła organizowanie wystaw i pokazów tworzonych przez jej artystów rezydentów. No bo Akademia kontynuuje program zapraszania młodych artystów, którzy otrzymują stypendium na dwanaście miesięcy pobytu w Rzymie, gdzie wystawia swoje prace. Aplikują i się załapują. Ci artyści-rezydenci są dokarmiani i nie płacą za mieszkanko. Takie stypendium. W Villa Medici znajduje się kilka pokoi gościnnych, które są otwarte dla ogółu , o ile nie są one używane przez emerytów Akademii lub oficjalnych gości.
Jakie
mła miała odczucia łażąc po francuskim kawałku Rzymu? Zdziwne. Samo
casino, galeria i portyki pod tarasem, tzw. wiszące ogrody z Parnasem,
resztki Muru Aureliana, nawet domki ogrodników i szopy, wszystko było takie jakie powinno być. Problemy
zaczęły się dla mła przy rekonstrukcji ogrodowych rzeźb. Lwy Medyceuszy
ją nie raziły a te ogrodowe instalacje jakoś do mła nie przemawiają,
takie dydaktyczne są. Jedyne co we mła budziły to cinżką niechęć do dynastii z Lotaryngii, której przedstawicielowi przyszło do głowy niszczyć stworzoną z ruin starożytności doskonałą willę, po to by napchać muzea. No cóż, to że mła nie przepada za Maison de Lorraine-Vaudémont to jedna sprawa, druga że w tym zniszczeniu willi mamy swój udział. Księstwo Toskańskie dostało się Lotaryńczykom dlatego że utracili Księstwo Lotaryngii i Baru na rzecz zdetronizowanego króla polskiego Stanisława Leszczyńskiego. Zięciunio naszego zdetronizowanego króla urobił Karola IV, szczwanie się zakręcił coby na mocy traktatu wiedeńskiego z 1735 roku kończącego wojnę sukcesyjną polską, Lotaryńczycy, skoligaceni wielokrotnie z Habsburgami, wylecieli z ziem Francji. Stasiu był w Chambord a Franiu pierwszy przystąpił do robienia stada dzieci Marii Teresie z domu Habsburg. Jedno z nich, Piotr Leopold, było niezłym politykiem ale wyczucia sztuki to miało za grosz. Prestiż się liczył. I tak pośrednio polski król przyczynił się do znisty. Ech...
Kawał budowli to jest, ale rzeczywiście bardzo atrakcyjna, ma mnóstwo wdzięku. Te ocalałe i nigdzie nie wywiezione dekoracyjne zdobiny (kotka liżąca bezwstydnie sobie brzucho, biegnący piesek i ptaszyny, mozaikowe schodeczki) takie trochę dziecięce obok wypieszczonych fasadowych płaskorzeźb i kopii rzeźb, ach. Bardzo pozytywne uczucia mi się budzą i z sympatią myślę o pierwszych właścicielach. Szkoda, że tylko dwie malowane sale ocalały, one nie mogły być jedyne. A sama willa, zwłaszcza od strony z arkadami, kojarzy mi się nie wiadomo czemu jakby arabsko. Tak dla mnie mógłby wyglądać pałac wezyra z baśni tysiąca i jednej nocy..
OdpowiedzUsuńMła myśli że z islamską architekturą kojarzy się Tobie dlatego że budynek jest z tych solidnych ale sprawia wrażenie lekkiego. Mógłby spokojnie fruwać w chmurach jak niektóre gotyckie katedry. Tak w ogóle to mła się zastanawia czy loggia przeszła z klasyki do budynków arabskich czy europejscy budowniczowie się nie zapatrzyli na orientalne konstrukcje. Jak mła troszki czasu znajdzie to poczyta w tej sprawie. Na mła działa rozweselająco herb Medyceuszy, sześć piguł - he, he, he pierwsza Big Pharma z apetytem na władzę, ze tak teorią spisku polecę. Ten herb jest pięknie wpasowany w łuk loggii ale piguły przy tych wszystkich lwach i smokach z inszych herbów to tak cóś jak sztuka konceptualna się prezentują. jak chcesz malowanych sal to troszki poczekaj, mła się zabierze za Villa Farnesina, tam jest Rafael i wogle. Choć mła jakoś bardziej paszą klimaty Villa Medici. :-D
UsuńBędę sobie dawkować jak tylko ogarnę wizytę Mefisia.
OdpowiedzUsuńMożna się powoli spodziewać paczuszek kompletuje sobie powoli i wyrusza po weekendzie, bo paczkomaty mają nadal opór - paczka sprzed świat dojdzie mi jutro 🤣🤣🤣
PS. jednak pojutrze, wpisik popełniłam yh
UsuńMła się zbiera do paczenia ale real jej fika. Niestety. :-/
UsuńŁysawe te ogrody jakieś.
OdpowiedzUsuńBo to właściwie jest insze ogrodnictwo, giardino renesansowe i barokowe o raczej drzewa, krzewy i nożyce do strzyżenia parterów. W ogrodach było uroczo bo stokrotkami je wysypało ale one są podporządkowane takiej archeo koncepcji. No wiesz - zobaczcie jak to wyglądało. To raczej ogrody dla zainteresowanych historią ogrodnictwa a nie spragnionym pasienia oczu. Dlatego mła się otrząsnęła na tzw. bezwzględne odtwarzanie wyglądu ogrodu XVI i XVII wiecznego za pomocą kopi rzeźb. To jest zdaniem mła sztuczne, wolałaby zwykłe konserwowanie zieleni. Co się sprawdza w przypadku budynku, w przypadku ogrodów jakoś nie bardzo.
UsuńNie oglądajcie MEN na HBO max. Tak pokręcony film że mi słabo. Ja rozumiem, że to miała być jakaś metafora, ale twórca chyba pojechał.........
OdpowiedzUsuńŻyczę Wszystkiego najlepszego Dobrego w 2023 niech się wiedzie i układa po Waszej myśli! Niech ten Nowy Rok przegoni stare smutki i pozwoli na więcej radości i słońca! 🐾🌟🐱
OdpowiedzUsuńNawzajemki Kocurrku. Niestety a może na szczęście mła ostatnio mało co ogląda, bo jest zmęczona. Nie Małgoś, Dzidzio i Mundziu dali mła popalić.
Usuń